Er is steeds meer behoefte aan externe kantoren die de administratie en de boekhouding van kleine bedrijven en zzp’ers op zich nemen. Niet elke bedrijfsleider of zzp’er heeft de tijd of de interesse om zich met tijdrovende zaken zoals het inboeken van facturen en het bewaren van de bedrijfsadministratie bezig te houden.
Voor dat soort taken wordt vaak een administratiekantoor ingezet. Er zijn geen wettelijke eisen om een administratiekantoor te beginnen, maar je moet uiteraard wel een basiskennis hebben van bijvoorbeeld loonadministratie, belastingwetgeving en boekhouden.
De kerntaak van een administratiekantoor is, zoals de benaming al aangeeft, het verwerken en het controleren van de administratie van een bedrijf. Administratiekantoren zijn er in allerlei soorten en maten. Sommige kantoren bestaan uit slechts één persoon, andere tellen honderden personeelsleden.
Er zijn kantoren die zich alleen met loonadministratie bezighouden, alleen met financiële administratie, of met alle bedrijfsadministratie. Een bedrijfsleider of zzp’er kan ervoor kiezen om alle administratie uit te besteden of om bijvoorbeeld alleen de boekhouding en de belastingaangiften te laten uitvoeren door een administratiekantoor.
Er is een verschil tussen een administratiekantoor beginnen en een accountantsbureau starten. In beide kantoren zijn boekhouders en administrateurs bezig met het verwerken van de administratie, het voeren van de boekhouding en het opstellen van jaarrekeningen. In een accountantsbureau werken er echter ook accountants, die de eindverantwoordelijkheid nemen voor de jaarrekeningen en hiervoor een ‘samenstelverklaring’ aftekenen.
Een zelfstandig administratiekantoor beginnen betekent dat je ondernemer wordt. Uiteraard moet je voldoende kennis bezitten over zaken als boekhouding, financiële administratie, loonadministratie, belastingwetgeving en dergelijke. Maar je moet ook weten hoe je je eigen kantoor financieel gezond houdt. Je moet klanten aantrekken, investeren in up-to-date software, je concurrenten de baas blijven, je zaak bekendmaken bij het publiek enzovoorts. Bekijk deze pagina als je een bedrijf wilt starten vanuit het comfort van je eigen huis.
Het is ook mogelijk om als franchisenemer een administratiekantoor te beginnen. Je blijft dan de baas van je eigen zaak, maar je gebruikt (tegen betaling) de merknaam van een grotere organisatie (de franchisegever).
Het voordeel is dat de publiciteit voor je kantoor wordt verzorgd door de franchisegever. Deze biedt je ook ondersteuning met bijvoorbeeld de aankoop van software, het inrichten van je zaak enzovoorts. Je franchisegever vraagt echter een periodieke vergoeding voor het gebruik van zijn merknaam. Bovendien moet je je houden aan de huisregels van de franchisegever.
Is een administratiekantoor beginnen jouw grote droom, maar wil je nog meer kennis opdoen over boekhouden, loonadministratie en belastingwetgeving? Dan is de NHA-opleiding Houder administratiekantoor wat voor jou.
Na het volgen van deze cursus ben je uitstekend voorbereid om succesvol een administratiekantoor op te starten en te runnen. Vraag snel een gratis proefles aan en overtuig je van de kwaliteit van deze opleiding.
Een tablet is altijd handig bij de studie. Bijvoorbeeld om onderweg in te loggen op onze digitale leeromgeving.
Lees hier meer over de tablet en de actievoorwaarden »
OF
Met de bluetooth oordopjes heb jij altijd de juiste studiemuziek op de achtergrond. Zo ga je optimaal in de concentratiemodus.
Lees hier meer over de oordopjes en de actievoorwaarden »
OF
€ 25,- korting op jouw studie
We denken ook aan jouw portemonnee. Kies tijdens je inschrijving voor € 25,- korting op jouw studie.
Selecteer een optie
Jouw bewaarde opleidingen
Onderstaand tref je een overzicht van jouw bewaarde opleidingen.
Stap 1: Opleiding | Studieduur | Lesgeld | |
---|---|---|---|
Stuur dit overzicht naar je e-mail
Wachtwoord wijzigen?
Lees hem thuis eens rustig door en ben er zeker van dat je de juiste keuze maakt wanneer jij je inschrijft.
Als je kiest voor de digitale studiegids, ontvang je deze binnen enkele minuten in je mailbox
Kosteloos naar de volgende stap in jouw carrière!
Ben je werkend of werkzoekend? Of ben je juist toe aan een carrièreswitch?
Met het STAP-budget krijg jij tot € 1.000,- subsidie om je te ontwikkelen. Zo krijg jij regie over je positie op de arbeidsmarkt!
Om jouw STAP-budget dan aan te kunnen vragen, heb je wel eerst een STAP-aanmeldbewijs nodig.
Door deze nu alvast vrijblijvend aan te vragen, zorg je ervoor dat je als één van de eersten je STAP-budget kunt regelen!
Wij sturen je dan ook een herinnering hiervoor. Wel zo handig, er zijn namelijk maar een beperkt aantal STAP-budgetten per ronde (Op=Op). De eerstvolgende STAP-ronde is maandag 3 juli.
Die kans laat jij toch niet liggen?